SPRÁVA O ILEGÁLNOM OBCHODE

 

SPRÁVA O ILEGÁLNOM OBCHODE

Preložil Peter Tomlein

Správa ilegálnom obchode s chladivami za rok 2018 bola spracovaná EIA (Environmental Investigation Agency) z UK a publikovaná v marci 2019 k dispozícii na Zväze. Vychádza z údajov colných úradov a z vlastného prieskumu.

 

Kolektív expertov

Výrobcov chladív Chemours, Honeywell, ďalej z asociácie dodávateľov kompresorov, .. ASERCOM, distribútorov chladív Westfalen a Frigoteam uviedol, že v roku 2018 ilegálny dovoz mohol tvoriť až 20% z legálnych kvót , čo odpovedá  približne 22,5 MtCO2ekvi.

Tieto spoločnosti prišli s návrhmi, ako obmedziť nezákonný obchod. Najčastejšie sa navrhovalo zníženie cien nových chladív a zlepšenie povedomia zákazníkov o ilegálnom trhu a dostupnosti alternatívnych chladív. Ďalej navrhujú zvýšený dozor nie len na hraniciach, ale aj na vnútornom trhu, viacej školení pre servisný sektor a viacej inšpekcií zo strany štátu.

 

Najviac R134a pre autoklimatizáciu

Najväčšie množstvá ilegálneho dovozu tvorilo chladivo R134a a to najmä pre oblasť autoklimatizácie. V tejto oblasti je spotreba pomerne vysoká a predaj možný najmä malým garážovým firmám. Postupne sa však ilegálny dovoz rozšíril aj na chladivá R407C a R410A. Riziká kvality u týchto viaczložkových chladív rástli. Tento predaj však má obmedzené možnosti nájsť si zákazníkov, pretože riziká sú podstatne vyššie.

 

Potencionálne obchodné cesty pre ilegálny dovoz chladív do EÚ

Obrázok ilustruje možné obchodné cesty vstupu ilegálnych chladív do EÚ podľa EIA. Najväčší dovoz je z východu cez Turecko, Rusko so vstupom najmä cez východný blok krajín. Je zaujímavé, že západný blok krajín ako keby bol lepšie chránený a tak odolnejší voči ilegálnemu dovozu. Jediné označené vstupy sú cez Dánsko, Taliansko a Nemecko. Je však známe, že ilegálne dovozy sú aj cez Holandsko, Španielsko, Írsko, ...

Talianske zdroje uvádzajú vyšší dovoz čínskych ISO kontajnerov do Chorvátska. Čína oficiálne uvádza vývoz 480,8 ton a Chorvátsko dovoz len 57,3 ton v roku 2017. Čína tiež vykázala vývoz 10 ton zmesí do Dánska v roku 2017, ktorý dánske colné úrady neevidujú, zrejme z dôvodu, že dovoz z Faerských ostrovov nepodlieha dánskej dani.

Podľa EIA v Grécku sa používa až 50-80 % nelegálne dovezeného chladiva pomocou špeciálne upravených kamiónov. Grécko takto stratilo na DPH 20 mil. Eur, Litva 5 mil. Eur a podobne.

Obrázok ilustruje možné obchodné cesty vstupu nelegálnych chladív so EÚ (zrejme nie všetky), čo zrejme súvisí aj s výškou možnej pokuty, ktorá napríklad v Poľsku je jedna z najnižších do 10500 €, na Slovensku do 99600 €, v UK do 225000 €, v Luxembursku do 500000 €. PT

 

Nelegálny obchod s chladivami sa oplatí

Pokuty sú príliš nízke, aby pôsobili odstrašujúco v porovnaní so ziskami, ktoré sa dajú dosiahnuť. V prípade zistenia sa tovar skonfiškuje a napríklad v Poľsku uloží pokuta v hodnote cca 20 % z trhovej hodnoty chladiva.

 

Spôsoby nezákonného obchodu

            K ich odhaleniu pomáhajú rozdiely o údajoch vývozu napríklad z Číny a európskym dovozom. To signalizuje podvody v deklaráciách chladiva na vstupe do EÚ. Druhým najväčším vývozcom chladív sú USA. Existujú rôzne spôsoby nelegálneho dovozu chladív napríklad:

  • Bežným colným postupom, ktorý často je úspešný. Najviac známych odhalení sa zaznamenalo je v prístave Rotterdam
  • Veľké skryté pašovanie cez hranice, ktoré je ťažšie zistiteľné. Môže byť mimo colné úrady, chladivá bývajú fyzicky ukryté napr. v kamiónoch, alebo nesprávne označené, ..
  • Malé skryté pašovanie v osobných automobiloch, autobusoch, rybárskych člnoch v množstvách 12 až 120 kg.
  • Internetový predaj – online platformy sú populárnym spôsobom predaja s prístupom k veľkému počtu zákazníkov, pričom nie je zvládnutá registrácia predaja. V roku 2018

 

Nevratné (jednorazove) nádoby

Nelegálnemu obchodu napomáhajú nevratné nádoby, pretože sa ľahko prepravujú a nesledujú sa. Sú zakázané v EÚ od roku 2007. Podľa EIA si tento zákaz všetci uvedomujú, sú však lacnejšie a stále dostupné cez internetový predaj používané najmä v autoservisoch.

Dovozy HFC podľa krajín a EU

Celkové zníženie dovozu v roku 2018 podľa obrázku nekorešponduje s navyšovaním dovozu prekvapivo v Rakúsku, Belgicku, Dánsku, Grécku, Írsku, Lotyšsku, Malte, Poľsku, Portugalsku, Rumunsku a Švédsku. Podľa EIA zníženie sa dosiahlo vďaka zníženiu dovozov vykazovaných najväčším dovozcom Holandskom. Ako sa dá vysvetliť tento rozdiel? Jednou z možností je nelegálny obchod.

Modrou farbou tony chladiva, červenou farmou tony CO2ekv. Z pohľadu kvót je vývoj priaznivý. Objem dovozu v  CO2ekv. bol v roku 2017 podľa registra EK nižší napriek nárastu spotreby voči roku 2016, čo svedčí o tvorbe zásob. Problém však je v roku 2018, kedy európske colné úrady vykázali vyšší dovoz o 12,1 Mt CO2 (cca 12 %) ako vykázal HFC register európskej komisie.

 

Veľké prepravy mimo kvótu

Často colné úrady nedostatočne skontrolujú dokumentáciu ak ISO kontajnery s chladivami z dôvodu buď neznalosti, alebo z dôvodu chýbajúcich prístrojov na kontrolu obsahu kontajnerov. Nie vždy skontrolujú prehlásenie o zhode chladiva s kvótou. Môže sa tak stať, že sa skontroluje len, či je dovozca registrovaný v kvotačnom systéme, ale neskontroluje sa, či neprekračuje pridelenú kvótu.

Podľa EIA podľa údajov o dovoze a vývoze z európskych colných orgánov vyplýva, že na trh EÚ bolo dovezené výrazne väčšie množstvo HFC chladí o 5527 ton, ako bolo oznámené do HFC registra EK.

Nesúlad údajov môže mať viacero príčin. Niektoré sú uvedené v prvom odstavci, ku ktorým sa môže priradiť napríklad veľký počet malých dovozov vo výške do 100 ton CO2ekv, čo sa však zdá málo pravdepodobné. Ostáva tak možnosť chybných oznámení napríklad o vývoze, hoci išlo o predaj na európskom trhu a podobne.

 

Opatrenia

Sú viaceré na úrovni EÚ, ako aj na úrovni členských štátov. Snáď najzaujímavejšie sú na úrovni centrálneho registra aktualizovaného v reálnom čase, aby si colné orgány mohli overiť, či dovozca má k dispozícii kvótu. Súčasný systém z pohľadu správnosti a aktuálnosti údajov je nedostatočný.

 

Vytváranie zásob

Podľa údajov z registra prebehlo najmä v roku 2017, v ktorom nárast oproti roku 2016 bol o 21 %. Vzhľadom ku prudkému poklesu kvót v roku 2018, nie je už ďalšie hromadenie zásob možné, čo si vynucuje prechod na alternatívne chladivá.

Spotreba chladív stále klesá, zariadenia sú spoľahlivejšie, majú nižšie náplne. Vplyv na pokles spotreby chladív majú aj pravidelné kontroly tesnosti a prudký nárast cien v roku 2017, ktorý sa v roku 2018 vyrovnal a začal klesať.

Nárast cien v roku 2017, ktorý sa v roku 2018 vyrovnal a začal klesať v roku 2019

 

Odporúčania EIA pre Európsku komisiu a členské štáty

Zaviesť zvýšenú kontrolu na hraniciach, funkčný licenčný systém dovozu HFC látok, ktorý umožní colným úradom kontrolovať podľa aktuálnych údajov, či dodávka je v limite kvóty.

1.     Zaviesť spoluprácu vo výmene údajov s exportnými krajinami, ktoré tiež podpísali dohodu z Kigali a mali by zaviesť systém kvót.

2.     Zlepšiť transparentnosť HFC registra a informácií o pridelených kvótach, ktoré by mali byť verejné. Zabrániť dodávkam nad pridelenú kvótu.

3.     Upozorňovať na pocit falošnej bezpečnosti tvorbou zásob v rokoch 2015 a 2017, keďže predaj je už obmedzený na 48 % a obmedzenia 2019-2021 neumožnia ďalšiu tvorbu zásob.

4.     Zaviesť poplatok za prideľovanie kvót, malo by to odľahčiť colné úrady zavádzaní nových firiem do systému.

5.     Aktualizovať zákaz nevratných nádob tak, aby s okamžitou platnosťou postihoval všetky typy nádob, pokiaľ možno tak na celom svete.

6.     Odstrániť výnimku v dovoze chladív do 100 ton CO2ekv bez kvóty, ktorá podporuje ilegálny trh.

 

Odporúčania EIA pre členské štáty

1.     Zaistiť školenia a podporu colným úradom vrátane nákupu analyzátorov chladív

2.     Vykonávať neustále kontroly najmä dovozu pôvodného chladiva a colné prehliadky

3.     Zaviesť systém pre porovnanie informácií z hlásení o F plynoch s informáciami od colných úradov.

4.     Vykonávať pravidelné kontroly trhu a inšpekcie vrátane internetových obchodov a cez emailovú komunikáciu. Zvýšiť pokuty, sankcie, ...

5.     Zvýšiť sankcie za porušovanie právnych noriem a zaistiť zverejňovanie zistených porušení, aby odborná verejnosť o tom vedela.

6.     Organizovať semináre, školenia pre pracovníkov colných úradov, štátnych orgánov, ..

7.     Podporovať energeticky efektívne riešenia s chladivami s nízkym GWP napríklad zrážkami na daniach, ...

8.     Investovať do vzdelávania mechanikov chladiacich zariadení najmä z pohľadu zhodnocovania chladív.

Znížiť záujem o ilegálne chladivá zvýšením podpory pre zhodnocovanie chladív a bariér pre ich opätovné použitie

Na obrázku sú správne vratné, opätovne plniteľné nádoby

 

Závery

            Analýza EIA (2019) preukázala nezrovnalosti medzi údajmi v registri HFC chladív EK a údajmi v colnej databáze vo výške 14,8 Mt CO2ekv v roku 2017, čo odpovedá 8,7 % z kvóty pre rok 2017. Európa musí čeliť nezákonnému používaniu a obchodu s HFC chladivami. Podľa analýzy EIA nelegálny trh s HFC chladivami presiahol 16,3 Mt CO2ekv, čo predstavuje viac ako 16 % z kvóty pre rok 2018. Toto množstvo je nepochybne prechádza neodhalené cez colnice.

Analýza ďalej poukazuje na potrebu:

  1. zákazu HFC chladív napríklad v tepelných čerpadlách, ..
  2. školení na horľavé chladivá
  3. zhodnocovanie chladív, ktoré je zatiaľ nedostatočné v rozsahu 2 % z predaja nových chladív, pričom pre hladký priebeh phase down sa predpokladá cca 12 %
  4. Zrýchliť používanie alternatívnych chladív, pretože v rokoch 2019-2020 už nie je umožnené predzásobenie a v roku 2021 sa môže objaviť nedostatok HFC chladív.

 

Riešenia na obmedzenie ilegálneho dovozu chladív na Slovensku

Po prvý krát sme sa ilegálnym dovozom zapodievali na workshope SV IIR počas konferencie v hoteli Patria 25.10.2018. O dovoze ilegálneho chladiva do Poľska podrobne informoval riaditeľ fy Prozon Kryzstof Gregorczik. Medzičasom niektoré ilegálne dovozy preverila SIŽP a uložila sankcie napríklad fy Goron. Dosah na internetový predaj a od predajcov bez sídla firmy sa zatiaľ javí problematický. Taký predaj je však najrizikovejší aj vo vzťahu ku kvalite, ktorou môžeme ohroziť zdravé chladiace okruhy.

Niektorí predajcovia chladív aktívne informovali o rizikách kúpy ilegálnych chladív bez záruky kvality, dobrým príkladom je leták firmy ELITinfo

Správa o ilegálnom obchode

Správa ilegálnom obchode s chladivami za rok 2018 bola spracovaná EIA (Environmental Investigation Agency) z UK a publikovaná v marci 2019 k dispozícii na Zväze. Vychádza z údajov colných úradov a z vlastného prieskumu.

Kolektív expertov

Výrobcov chladív Chemours, Honeywell, ďalej z asociácie dodávateľov kompresorov, .. ASERCOM, distribútorov chladív Westfalen a Frigoteam uviedol, že v roku 2018 ilegálny dovoz mohol tvoriť až 20% z legálnych kvót , čo odpovedá  približne 22,5 MtCO2ekvi.

Tieto spoločnosti prišli s návrhmi, ako obmedziť nezákonný obchod. Najčastejšie sa navrhovalo zníženie cien nových chladív a zlepšenie povedomia zákazníkov o ilegálnom trhu a dostupnosti alternatívnych chladív. Ďalej navrhujú zvýšený dozor nie len na hraniciach, ale aj na vnútornom trhu, viacej školení pre servisný sektor a viacej inšpekcií zo strany štátu.

Najväčšie množstvá ilegálneho dovozu tvorilo chladivo R134a a to najmä pre oblasť autoklimatizácie. V tejto oblasti je spotreba pomerne vysoká a predaj možný najmä malým garážovým firmám. Postupne sa však ilegálny dovoz rozšíril aj na chladivá R407C a R410A. Riziká kvality u týchto viaczložkových chladív rástli. Tento predaj však má obmedzené možnosti nájsť si zákazníkov, pretože riziká sú podstatne vyššie.

Prevádzkovatelia zariadení s HFCs chladivami

Sú zodpovední za bezpečnú, spoľahlivú a správnu technickú i energeticky efektívnu prevádzku zariadení a systémov. Prevádzkovatelia zodpovedajú za zhodnotenie chladiva, pravidelnosť kontrol v stanovených intervaloch a za veľkosť únikov plynov, zabraňujú týmto únikom a sú povinní zabezpečiť, aby sa bezodkladne vykonala oprava zariadenia v prípade zistenia úniku. Za nadlimitné úniky sa im môže uložiť pokuta. Zodpovedajú tiež za vedenie záznamníka (prevádzkového denníka) a sú povinní oznamovať údaje príslušnému ministerstvu. Oznamovanie si môžu zmluvne zaistiť servisnou organizáciou, certifikovanou fyzickou osobou podnikateľom alebo právnickou osobou, ktorá zodpovedajúcu evidenciu vedie.

Celý systém vzťahov medzi prevádzkovateľom a certifikovanou servisnou organizáciou by mal byť komplexne prepojený a jeho spoločným mottom by malo byť:

•         ak chladiaci okruh pracuje správne, uniká menej chladiva a zariadenie sa menej kazí,

•         ak sa chladiaci okruh pravidelne kontroluje, úniky sa včas zistia a systém je energeticky efektívnejší,

•         ak sú prevádzkové parametre správne nastavené a ovládané dosahuje sa nielen  zníženie zaťaženia chladiaceho okruhu, dlhšia životnosť, ale tiež významné úspory energie.

Ak kompresor pracuje v normálnych prevádzkových tlakoch, nenastávajú prejavy porúch vysokého či nízkeho tlaku, únik chladiva je v medziach zákona, funkcia okruhu je správne nastavená a okruh je bezpečný.

Požiadavky na prevádzkovateľov je možné formulovať z pohľadu:

1.     technických noriem a správnej inžinierskej praxe

2.     právnych noriem

3.     spoločných cieľov

 

 

Z pohľadu správnej inžinierskej praxe a technických noriem

V niektorých použitiach sú alternatívne chladivá už na trhu a v niektorých použitiach napríklad v klimatizácii za R410A sa na vhodné nehorľavé chladivá ešte len čaká.  Pokiaľ chladivo R410A, v okrem split jednotkách či v hybridných riešeniach, na svoje alternatívne chladivá ešte čaká, chladivá R404A, R507, R134a, .. ich už na trhu dostupné majú.

Napríklad chladivo R134a patrí medzi chladivá s najvyššou energetickou efektívnosťou a s najnižšími únikmi najmä pri nepriamom chladení, ale politické rozhodnutia nie vždy zohľadňujú takéto skutočnosti tam, kde existuje relevantná náhrada s nižším GWP. Pre chladivo R134a existujú alternatívne syntetické chladivá, ktoré sú porovnateľné, aj keď nie jednoznačne ekologicky a ekonomicky výhodnejšie. Chladivo R134a je zatiaľ ekologicky a ekonomicky stále výhodným chladivom, ktoré vo svete vyrába zatiaľ 10 výrobcov.

Správna inžinierska prax používajúca k hodnoteniu chladív parametre energetickú efektívnosť, TEWI, Eko_efektívnosť a podobne by nemala pripustiť uprednostnenie chladív, ktoré nie sú predovšetkým ekologicky výhodnejšie.

 

Zákazy a správna inžinierska prax

Treba vopred zároveň zdôrazniť, že o spotrebe energie rozhoduje predovšetkým systém ovládania, regulácie a používania. Energetická efektívnosť chladiva zohráva pri celkovej spotrebe energie menej podstatnú úlohu.

Zákazy uvedenia na trh stacionárnych chladiacich zariadení s chladivami s GWP do 2500 sú podľa článku 11 ods. 1 Nar. 517/2014/EU, príloha III. To znamená, že v klimatizačných zariadeniach zatiaľ obmedzenia na chladivá zatiaľ nie sú okrem mobilných interiérových klimatizačných zariadení s výkonmi do 1 kW, kde sa už plní chladivo propán a  jednoduchých rozdelených klimatizačných systémov do 1,8 kg, kde sa už plní chladivo R32 s GWP = 675 a napríklad v Číne, Indii, .. aj chladivo propán s GWP = 6.

Povinnosti prevádzkovateľov vyplývajú z Nariadenia č. 517/2015/EÚ. Medzi povinnosti prevádzkovateľov patrí najmä zabezpečenie:

o   Pravidelných kontrol tesnosti chladiacich okruhov

o   Zhodnocovania chladiva

o   Inštalácie fixných detektorov tam, kde je to požadované

o   Bezodkladného odstraňovania zistených netesností

o    Práce s chladivom len od certifikovaných firiem

Prevádzkovateľby mal vyžadovať vyplnený záznamník najlepšie v programe Leaklog, nalepený štítok kontroly úniku, prípadne štítok doplneného, regenerovaného chladiva. Takisto by mal objednať termín ďalšej kontroly a oznámiť údaje na OÚ ŽP do 31. januára.

 

Spoločné európske ciele určujú cestu

            Podľa správnej inžinierskej praxe a právnych, technických noriem výber chladiva by mal zodpovedať ekologickým a ekonomickým požiadavkám vyjadrenými eko_efektívnosťou, čo je vlastne vzťah ekonomického a ekologického riešenia. Ekologické riešenie by nemalo byť vyjadrené len parametrom GWP, ale aj energetickou efektívnosťou v parametre TEWI.

            Napriek uvedenému, pokračujúcemu používaniu chladív s vyšším GWP bráni plán postupného znižovania priemerného GWP v Nariadení 517/2014/EÚ, ktorý postupne prinúti dodávateľov chladív znižovať objem predaja chladív s vyšším GWP, respektíve zvýšiť ich cenu. Predpokladá sa tak postupne ich nedostatok spočiatku v rámci EÚ a neskôr i sveta v rámci dohody v Kigali z roku 2015. To však by mala byť pomerne vzdialená budúcnosť. Očakáva sa, že termíny postupného znižovania spotreby a vylúčenia z používania vo vybraných aplikáciách prídu v novelizovanom nariadení č. 517/2015/EÚ po roku 2022.

Aj po zavedení termínov postupného znižovania spotreby a vylúčenia z používania vo vybraných aplikáciách bude platiť, že ak je zariadenie tesné, chladivo neuniká, nie je dôvod vykonať retrofit, ktorý je možný už so súčasnými náhradami. Ideálne je nechať zariadenia s pôvodnými chladivami dobehnúť do konca životnosti pomocou originálneho, zhodnocovaného, recyklovaného, regenerovaného chladiva a potom až vymeniť za nový energeticky efektívnejší výrobok s vhodným chladivom.       

Viac informácií nájdete v časopise Správy 1/2020