Výroba rozdeľovačov a zberačov chladiva k rúrkovým výmenníkom

 

Výroba rozdeľovačov a zberačov chladiva k rúrkovým  výmenníkom

Vyvŕtavanie a vytlačovanie dier do zberačov chladiva na výstupe z výmenníka sa robí tak, aby sa vkladané trubky  správne osadili a prispájkovali.

Skúšky na tesnosť

Výmenníky sú skúšané na tesnosť ponorom do vody natlakované suchým vzduchom na 31 barov a v izolovaných komorách s možnosťou regulácie teploty od - 20  do + 40 °C na prestupy tepla, hlučnosť a podobne.

Výmenníky určené pre podkritické obehy sú skúšané na tesnosť ponorom do vody natlakované suchým vzduchom alebo dusíkom na tlak 31 bar. 

 

Technické riešenia rúrkových, lamelových výmenníkov tepla

Vyrábajú sa rôznych rozmerov podľa požiadaviek zákazníka od malých do dĺžky 1 m až po cca 10 m. stavebnicové naskladané na seba, či vedľa seba môžu vytvoriť zaujímavé technické dielo.

 

Na obrázku naľavo je vzduchom chladený kondenzátor. Napravo je kondenzátor montovaný oddelenými sekciami pre každý ventilátor. 

 

Výfuk z ventilátorov s veľkým dofukom a difuzérom

Obrázok naľavo – Pri výfuku priamo z ventilátorov sa zníženie turbulentnosti a zvýšenie smerovosti (to znamená dofuku) dá dosiahnuť pomocou nástavcov takzvaných jetov, alebo najlepšie použitím špeciálnych tlakových ventilátorov s vlastným vysokým límcom. V sacom prevedení je celkove väčšie riziko, že vzduch bude skôr, ako prejde chladiarňou, nasávaný späť do chladiča (odrazom od paliet a podobne). Ventilátory majú vysokú opúšťaciu rýchlosť vzduchu (cca 10 –13 m/s) teoreticky dlhší dofuk. Prúd vzduchu je však veľmi turbulentný a roztiahnutý do šírky. Toto usporiadanie je vhodnejšie pre chladiarne, kde je výparník umiestený na dlhšej strane (teda tam kde je cieľom vzduch predovšetkým rozptýliť do strán). 

Obrázok napravo – Pri výfuku lamelovou plochou sa dofuk dá výrazne predĺžiť pomocou difuzéra. Rýchlosť laminárneho prúdenia sa zvýši z obvyklých 3 m/s na 6 – 8 m/s a výsledný dofuk (vďaka laminárnemu prúdeniu) je dlhší ako dofuk výparníku s výfukom z ventilátorov.

 

Viac informácií nájdete v časopise Správy 4/2021