Stretnutie učiteľov stredných odborných škôl - časť 2.

 

Návšteva laboratórií a výrobných liniek

Prehliadku laboratórií viedol Libor Novák.  Bola rozdelená do troch skupín. Učitelia prešli laboratóriami na tribológiu s možnosťami hodnotenia väčšiny vlastností oleja. Oleje sú stavané a hodnotené na celoživotnú náplň. 

Pri návrhu oleja ide zväčšia o kompromis medzi mazacími schopnosťami, zmenou parametrov ako viskozity, rozpustnosti chladiva v oleji, ... pri zmene teploty, vločkovania, obsahu vody a rizika tvorby kyselín ap. Vykonávajú sa životonosné, respektíve záťažové skúšky olejov, ich schopnosť mazať v extrémnych podmienkach, ktoré nastávajú najmä pri štarte a pri nízkych otáčkach.

V kalorimetrických komorách

Učitelia videli rozloženia merania teplôt, meranie prietokov, zabezpečenie teplotných a vlhkostných stavov vzduchu v priestore a podobne v rozsahu arktických i tropických podmienok. 

Kalorimetrické komory boli špeciálne navrhnuté aj pre propánové okruhy, aby v prípade výbuchu nastali čo najmenšie škody.

 

Záťažové testy elektromotorov

            V elektrickej skúšobni učitelia sledovali záťažové testy elektromotorov s výstupom elektrickej účinnosti, výkonu pri danom zaťažení. Každý novo vyvinutý elektromotor prechádza záťažovým testom. Invertory sa v Nidec SNV nevyvíjajú ani nevyrábajú, len sa kompletizujú s kompresormi.

V laboratóriu hlučnosti uloženom na silentblokoch špeciálne odhlučnenom sa meral akustický výkon kompresora i kondenzačných jednotiek.

 

Záťažové testy elektromotorov

Kompresory boli vyhodnocované aj z hľadiska možnosti prieniku kvapalného chladiva a dosiahnutých rozdielov tlakov.

Kompresory sa merajú na okrajových bodoch pracovnej obálky vo vzťahu výparnej a kondenzačnej teploty. Pracovná obálka kompresora vymedzuje priestor, v ktorom kompresor môže pracovať.

Všetky merané parametre sú zaznamenávané a sledované v reálnom čase, tak aby každá dosiahnutá zmena sa dala okamžite vyhodnotiť.

Na stretnutiach si učitelia navzájom vymieňajú skúsenosti

Štyri české školy vyučujú chladiarenského mechanika. České školy sú v dobrej kondícii, neustále sa vybavujú novými technológiami a sú tiež personálne veľmi dobre zabezpečené. Podobne aj SOŠT Zlaté Moravce sa mohla pochváliť dobrým vybavením a tiež personálnym zabezpečením, ktoré reprezentoval perspektívny mladý učiteľ Mgr. Roman Bačo. Výrazne sa presadil duálny systém vzdelávania vo firmách. Školský systém je teda len v obmedzenom režime. Od budúceho roku budú mať zmenu v rozvrhu. Do učebného plánu bude zahrnutý predmet horľavé chladivá. V ďalšom roku by mal pribudnúť oxid uhličitý a amoniak. V právomoci školy je meniť schválený rozvrh v 30 %nom rozsahu.

České školy zavádzajú záverečné skúšky na počítači členené do troch častí ako sú výpočty, funkcie komponentov, okruhov a schémy. Zvyšuje to objektivitu a pomáha tým, ktorí sa ťažšie vyjadrujú, ale problematiku ovládajú. Nasleduje praktická skúška a ústna skúška pred komisiou, ktorá by mala byť stabilnou súčasťou záverečných skúšok.

Nadežda Nováková v Kostelci n/O je zanietenou propagátorkou práce na internete, presadzuje program Erazmus, zvýšenie jazykových schopností absolventom s dôrazom na odbornú terminológiu.

V Česku organizujú dvojdňové súťaže žiakov s montážou kompletného chladiaceho okruhua výber reprezentanta na Euroskills na výstave náradia 10. novembra v Kostelci n/O.

 

Viac informácií nájdete v časopise Správy 6/2022