Študenti v našom školiacom centre
Skúsili navrhnúť, zmontovať a uviesť do prevádzky chladiaci okruh
Na STU, SjF ÚESZ smer chladiaca technika študuje 5 študentov. Za jeden semester sa od nich očakáva porozumenie chladivám, chladiacim okruhom rôznych konštrukcií, ich výpočet, návrh a optimalizácia. Celkom riešia 4 projekty a 4 výpočty chladiacich okruhov. Vždy je súčasťou diskusia, porovnávanie energetickej, ekologickej a ekonomickej výhodnosti.
Študenti po vyskladaní a uvedení do prevádzky reverzibilného chladiaceho okruhu. V školiacom pracovisku máme dve skladačky chladiacich okruhov jednoduchšiu a zložitejšiu. Na tej jednoduchšej si študenti spolu s Petrom Havalom skúsili funkciu pump down a na tej zložitejšej skladačke s väčšími možnosťami kombinácií zostavili reverzáciu chladiaceho okruhu. Na kondenzačnú jednotku sa pripojili s reverzibilným ventilom z neho na výparník. Po presmerovaní prúdenia chladiva horúce pary chladiva obišli pomocou solenoidného ventilu expanzný ventil a odmrazovali výparník.
Atypické chladiace okruhy študentov zaujali
Napríklad Chladiaci okruh funguje s možnosťou automatického a tiež mechanického režimu. V mechanickom režime sa ovládajú otáčky ventilátora kondenzátora, otáčky kompresora, otáčky ventilátora výparníka a tiež otváranie elektronického expanzného ventilu na udržiavanie presnej výparnej teploty. Merané parametre na chladiacom okruhu umožňujú sledovať dôsledky zmien na obrazovke v tabuľke a tiež na ln p-h diagrame.
Zvláštny je aj okruh so zásobníkom chladiva na nízkotlakej strane. Chladí sa v ňom kvapalné chladivo R513A, ktoré následne chladí nemrznúcu zmes v doskovom výmenníku, ktorá vyrába ľadovú plochu.
Tvorba suchého ľadu v potrubí s chladivom CO2
Najjednoduchšie si študenti ukázali tvorbu suchého ľadu prepustením kvapalného CO2 do atmosférického tlaku. Tvorbu suchého ľadu Môžem ukázať aj v uzavretom potrubí pri znížení tlaku.
Suchý ľad vytvorili v uzavretom potrubí, ktoré najskôr naplnili parami na tlak vyšší ako 4,2 barg a potom dopĺňali kvapalné chladivo. Chladivo CO2 vypustili do ovzdušia rýchlym odpustením do vonkajšieho prostredia, pričom sa v potrubí vytvára suchý ľad, ktorý videli v prvom priezorníku.
Študenti si prezreli hermetický okruh s chladivom CO2 s dvojstupňovým kompresorom s medzi stupňovým chladením a vnútorným podchladením.
S úsmevom študenti vyskladali chladiace okruhy, plnili chladivo podľa prehriatia a podchladenia, diagnostikovali meraním teplotných, tlakových, elektrických parametrov. Poruchy simulovali a sledovali tiež cez ln p-h diagram. Prácu s chladivom študentom ukázal, pri zostavovaní chladiacich okruhov pomohol náš lektor Peter Havala
Tepelné čerpadlá voda_voda a vzduch voda
Tepelné čerpadlo voda_voda s chladivom R134a a tiež vzduch_voda s chladivom R32. Študenti sa zoznámili s možnosťami vyhodnotiť vykurovací súčiniteľ okamžitý vykurovacía sezónny výkonnostný súčiniteľ nasledovne
- Namerali tlaky, teploty na strane chladiaceho okruhu
- Namerali prietoky a na strane vody.
- Namerané parametre sústredil zberač dát, následne vyhodnotil program.
Namerané a vypočítané údaje, dôsledky akejkoľvek zmien, porúch na chladiacom okruhu v reálnom čase počítač okamžite vyhodnotil. Výsledné hodnoty boli premietané na veľkú obrazovku.
Viac informácií nájdete v časopise Správy 5/2023